12 zastaralých webových funkcií, ktoré by v roku 2014 mali vymiznúť

Pôsobíme v online priestore a preto sledujeme dianie na internete aj za hranicami našej krajiny. Zaujal nás článok portálu http://mashable.com/, ktorý sa zameral na webové prvky, ktoré by podľa názorov vybraných zahraničných ponikateľov uvedených v článku, mali v roku 2014 z webov vymiznúť. Ich názory nám prišli podnetné a s viacerými z nich súhlasíme. Uvádzame prepis článku a budeme radi ak sa aj vy zamyslíte nad jednotlivými bodmi a prípadne sa s nami podelíte o svoj názor na opodstatnenosť tvrdení v ňom uvedených.

Všetci sme to určite zažili – kričíme na obrazovku počítača alebo vybranú webovú stránku pretože zastaralý dizajn stránky nám bráni dostať sa na nej tam kam sme chceli.

Zastaralé funkcie na firemnom webe môžu spôsobiť ešte viac zla – môžete prísť o potenciálnych zákazníkov.

Aby sme zistili, čo užívateľom najviac vadí, opýtali me sa 12 podnikateľov na to, ktorým prvkom na webe by sme sa mali vyhnúť (zbaviť sa ich) za každú cenu. Uvádzame ich odpovede:

1. Irelevantné prvky
Medzi najčastejšie problémy, na ktoré som narazil pri spúšťaní nových stránok patria tieto: používajú príliš veľa prvkov, ktoré užívateľom neprinášajú žiadnu skutočnú hodnotu. Tieto prvky v skutočnosti často znižujú užívateľský konfort. Ich dizajn je prehustený a stránka je preplnená textom. Je na nich príliš veľa obrázkov a fotografií. Naozaj vaše stránky potrebujú vyhľadávací panel? Skutočne sa na okraji vášho blogu musia objaviť štítky? Dobre sa zamyslite. Čo predstavuje tých 20% prvkov, ktoré prinášajú 80% výsledkov po ktorých túžite? Začnite tu. Vždy majte rozumný dôvod pre pridávanie nových funkcií. Nikdy nepridávajte nové veci len preto, že to vyzerá dobre.

2. Flashové intro
Flashové intro je pre zákazníka otravné, jeho načítanie je zdĺhavé, nefunguje na mobilných zariadeniach Apple a nie je uznávané Google. Najlepšie je vyhnúť sa mu úplne.

3. Obrázkový kolotoč (carousel)
Mnoho stránok ho stále používa, ale čas, ktorý užívateľ potrebuje na prechádzanie fotografiami a často príliš rýchle (alebo príliš pomalé) nastavenie automatického rolovania, z neho tvoria horší prvok ako jednoduché a jasné úvodné video, ako je napríklad to na Kickstarter alebo viacerých Strikingly stránkach.

4. Veľké obrázky hrdinov
Prekvapuje ma, koľko webových stránok spoločností má v vpravej hornej časti stránky veľký obrázok „hrdinu“. Ten tlačí kľúčový obsah stránky dole. Ide o navigačný omyl, a myslím, že návštevníci viac ocenia jednoduchú navigáciu, ktorá ich nasmeruje priamo k merítku obsahu. Potopte veľké obrázky na stránke!

5. Voľne použiteľné obrázky
Autentickosť a osobnosť sú teraz omnoho dôležitejšie ako kedykoľvkek predtým. Zákazníci chcú komunikovať so značkou ktorej dôverujú a chcú sa dozvedieť viac o ľuďoch v pozadí spoločnosti. Pred použitím voľne stiahnuteľých fotografií pre vaše webové stránky, skúste uprednostniť fotografie vášho tímu alebo zákazníkov. Nechcete predsa, aby váš zákazník videl rovnakú fotografiu na vašej webovej stránke a webovej stránke vašej konkurencie, čo je veľmi reálne riziko. Buďte autentickí!

 6. Animované GIF Vlajky
Iste, animované GIF vlajky vyzerajú v pohode. Je na nich niečo, čo užívateľa môže na pár sekúnd očariť. Teraz, po viac ako 20 rokov testovania ich efektivity, sa ukázalo, že nemajú žiadnu pridanú hodnotu. Viem, čo si teraz pomyslíte – a čo animované obrázky? Obávam sa, že ani tie už nie sú potrebné. Dnes, keď sa HTML5 objavuje všade, som si istý, že nová generácia vlajok a animovaných obrázkov zaplaví web znova. Snažte sa odolať a nechajte ich žiť len ako spomienku na staré dobré časy.

7. Videá s automatickým prehrávaním
Nikto nemá rád videá, ktoré automaticky spustia prehrávanie. Webové stránky, ktoré sa snažia vytlačiť počet pozretí videa automatickým prehrávaním, účinne bránia užívateľom v interakcii s ich obsahom a značkou na vlastný úkor. To je recept na vysokú mieru opustení stránky, indikátor užívateľskej frustrácie a stratu šance na vybudovanie vzťahu s návštevníkom.

8. Automatické vyskakovacie okná
V dnešnej dobe mobilov, je ešte stále veľa webových stránok postavených s použitím vyskakovacích okien. Niektoré z nich sú inštruktážne a iné slúžia na získanie e-mailovej adresy. Objavenie vyskakovacieho okna, keď si chcete prečítať článok alebo niečo kúpiť, je pre užívateľa nepríjemné. Zatiaľ čo ako-na-to videá majú svoje miesto, ak potrebujete ľuďom vysvetliť ako niečo funguje, urobte tak v úvode a v strednej časti vašej domovskej stránky. Zamerajte sa na stránku, ktorá je jasná, stručná a má silnú výzvu k akcii.

9. Hláška v štýle „Ahoj svet“
Ak používate WordPress, uistite sa, že vaša webová stránka je aktualizovaná tak aby všeobecná „Ahoj svet“ hláška sa na nej neobjavovala. Nič neukazuje návštevníkom, že vaše webové stránky by nemali byť brané vážne lepšie ako staromódne, automaticky generované hlášky.

 10. Bočný panel
Noazaj potrebuje vaša webová stránka bočný panel? Nechcete, aby sa ľudia sústredili na hlavný obsah a nevenovali pozornosť kope vecí, ktoré sú natlačené do 300 pixelov na pravej strane vašej webovej stránky? Bočné panely sa často v mobiloch zle prekladajú, čo môže byť rastúci problém pre vaše podnikanie. Ak trváte na bočnom paneli, aspoň ponúknite niečo iné, než všetci ostatní. Pracujte s dizajnérom, ktorý to vie nakopnúť a dozrie na súlad s obsahom, na ktorý chcete aby sa ľudia sústredili.

11. Opätovné načítavanie stránok
Web 2.0 je takmer 10 rokov starý, ale stále vidím, že väčšina stránok vyžaduje aby používateľ načítal celú stránku pre pohybovanie sa na webe. S AJAX alebo JavaScript / XMLHttpRequest, nie je nutné opätovné načítanie celej stránky. Vo všeobecnosti platí pravidlo, že ak stránka nevyžaduje svoje vlastné URL pre SEO účely, nepotrebujeme jej úplné načítanie. Namiesto toho sa načíta len časť stránky. Požadovaný obsah je načítaný do HTML prvku namiesto načítania celej stránky. To robí navigáciu oveľa rýchlejšiou a stránka reaguje oveľa rýchlejšie.

12. M.dot stránky
Hovoríme im „m.dot“ stránky, ako napr. „m.facebook.com.“ Stretnete sa s tým, keď vás spoločnosť radšej presmeruje na mobilnú verziu svojich stránok, ako by utrácala čas a peniaze na navrhnutie responzívnej webovej stránky.

Aký je váš názor? Súhlasíte s názormi zahraničných podnikateľov uvedenými v článku?

NAPIŠTE KOMENTÁŘ