Ako nevyhodiť peniaze za zbytočný web

Čo urobiť, aby peniaze investované do firemného webu neboli vyhodené a aby výsledok – webové stránky či webová aplikácia za niečo stáli? Je to pomerne zložité, ale ak sa budete držať nasledujúcich rád, môžete dôjsť úspešne do cieľa.

Prečo
Odpovedzte si na otázku, prečo web vlastne robiť. Základné sú 2 možnosti: informovať návštevníka stránok (poskytnúť mu hľadanú informáciu, vzdelávať ho a pod.) alebo sprostredkovať nejakú transakciu (elektronický obchod, aukcia, zoznámenie a pod.) Máte odpoveď? Ak áno, tak je to dobrý začiatok.

Pre koho?
Komu bude náš web určený? „Všetkým“ je to isté ako „nikomu“, tadiaľ cesta nevedie. Zrejme to budú naši zákazníci, partneri, potenciálni pracovníci, zástupcovia médií, kto ešte? Aká bude motivácia, aby členovia týchto cieľových skupín navštívili náš web? Áno: chcú od nás niečo kúpiť, potrebujú poradiť s výrobkom či službou, ktorú od nás kúpili. Alebo u nás chcú pracovať, prípadne o nás napíšu do novín. Pekne sa nám to „segmentuje“, každý chce niečo iné. Mimochodom, poznáte skvelý „TED Talk“ Malcolma Gladwella o špagetovej omáčke?

Čo a ako?
Pomaly sa začíname blížiť na záver úvodnej časti. Teraz budete potrebovať niekoho, komu nie sú cudzie skratky IA a UI. Bude totiž potrebné definovať, aké informácie sa na webe objavia, preto to IA. Druhým krokom bude určiť, akým spôsobom budú vybrané informácie prezentované, resp. akým spôsobom bude návštevník webu s informáciami a stránkami pracovať. UI dizajnér nám poradí. Výsledkom tejto fázy bude tzv. drôtený model webu, ktorý môžeme podrobiť prvému hrubému a základnému testovaniu užívateľa.

Doladiť obal
Máme hotový model webu, teraz potrebujeme grafika, aby nám „obalil“ model webu atraktívnou grafikou. Takou, ktorá neruší a ktorá ideálne nekladie užívateľovi polená pod nohy tým, že by bola dekoratívna a plná ornamentov. Lebo ornament je zločin, ako hovorí Adolf Loos. Vzhľad potom „rozrežeme“ a z „odrezkov“ vyrobíme HTML šablónu opeprenú o štýlovanie pomocou CSS súboru. Alebo to všetko za nás urobí kóder.

Prihodíme back-end
K obalu potrebujeme dodať ešte nejaký nástroj na správu obsahu webu, slovensky CMS. Vo väčšine prípadov stačí „nahodiť“ WordPress ktorý je zadarmo. HTML šablónu, ktorú vytvoril náš kóder, je možné pretaviť na tzv. WordPress šablónu. Do WordPressu potom nahrajeme potrebné pluginy, napr. pre lepšie SEO alebo pre meranie návštevnosti a dielo je hotové. Tak asi z polovice. Ak tápeme, požiadame o radu odborníka v oblasti PHP.

Plníme a spúšťame
Druhou chýbajúcou polovicou je vlastný obsah webu. Takže ideme plniť web textami, obrázkami, videom atď. atď. Mimochodom, viete ako písať pre web? Že nie? Najmite si copywritera. Akonáhle máme naplnené, môžeme opäť skúsiť, čo na web povedia užívatelia vrámci ďalšieho kola testovania. Ako budeme vedieť, že sú naši užívatelia spokojní? Rozhodne nie tak, že ich budeme poslúchať! Budeme pozorovať, čo skutočne robia a zisťovať, ako rýchle a pohodlne na našom webe nakúpia, získajú požadovanú radu či informáciu. Významné spätné väzby pri testovaní tzv. použiteľnosti webu dosiahnete s 5 užívateľmi, tvrdí odborník na použiteľnosť Jakob Nielsen. Akonáhle sú všetci užívatelia spokojní, môžeme našu loďku spustiť na voľné more. Rozumej web do ostrej prevádzky.

Merať, merať, merať …
Nezabudnite merať návštevnosť webu, najlepšie je využiť Google Analytics. Služba je zadarmo a povie nám mnoho užitočností o návštevníkoch webu. Výsledky meraní návštevnosti sú potom podkladom pre ďalšie vylaďovanie webu. Ak chceme s webom skutočne vyhrať, a máme navyše mnoho návštevníkov, môžeme využiť taktiež Google Website Optimizer. Potom robíme niečo čomu sa hovorí A/B testing. Prakticky to znamená, že v maličkých krokoch „iterujeme“ webovú prezentáciu či aplikáciu až k totálnej dokonalosti, resp. snažíme sa jej priblížiť.
Ak to myslíte s webom skutočne vážne, sami vidíte, že máte o zábavu na ďalšie mesiace a roky postarané. Tým pádom peniaze neboli vyhodené za zbytočnosť.

Napadá vám ešte niečo, čo by malo v návode zaznieť? Napíšte komentár, zmysluplné návrhy doplníme do článku spolu s menom a odkazom na autora.

1 KOMENTÁŘ

  1. Pixel-Point píše:

    No mne tu chýbajú ešte nejaké marketingové metódy, ktoré by mohli výstupu webu pomôcť, inak si myslím, že článok celkom v pohodke.

NAPIŠTE KOMENTÁŘ